Sunday, September 16, 2007

زبان ژاپنی

زبان ژاپنی

به دلیل ارتباط نزدیک ژاپن و آمریکا و حضور تعداد زیادی از آمریکایی ها در ژاپن، تصورم بر آن بود که ژاپنی ها باید بتوانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند ولی اولین حضورم در فرودگاه ناریتای ژاپن در همان ابتدا، تصوراتم را به هم ریخت. به طوریکه افسر مهاجرت در ابتدای ورودم، سوالی ژاپنی از من پرسید و هنگامی که بهت زدگی من را دید شروع به انگلیسی صحبت کردن کرد.گاها با خودم مقایسه ای بین ایران و ژاپن می کردم و می گفتم که حداقل در فرودگاه مهرآباد، افسر مهاجرت با یک فرد خارجی به زبان فارسی صحبت نمی کند ولی اقامت چند ساله ام در این کشور نکاتی را برای من روشن کرد. تصور من به این دلیل اشتباه بود که ژاپن را با ایران مقایسه می کردم، غافل از اینکه آنها خودشان را با دنیا مقایسه می کنند. ژاپنی ها از لحاظ قدرت اقتصادی و صنعتی در رتبه دوم بعد از آمریکا قرار دارند ولی خودشان اذعان دارند (هر چند که به زبان نمی آورند) از آمریکا در بسیاری از موارد جلوتر هستند. شما مقایسه کنید منابع طبیعی، مساحت، جمعیت و خیلی از مواردی که در این رقابت بسیار مهم هستند و ژاپنی ها محدود تر از آمریکایی ها هستند. با این حال بارها شاهد بحث هایی بوده ام که مثلا تویوتا از فورد جلو خواهد زد (که زد) و بحث هایی از این قبیل که بین دانشجویان رواج داشت.

غرض از این توضیحات این است که کشوری با این سابقه از لحاظ اقتصادی و صنعتی، حداقل خواستار رقابت بین کاربردی شدن زبان ژاپنی در دنیا نسبت به زبان انگلیسی است. هر چند زبان ژاپنی به دلیل ساختارش قادر به رقابت با زبان قدرتمند انگلیسی نیست.البته بسیار افراد آمریکایی، کانادایی و به طور کلی انگلیسی زبان دیده ام که بسیار مسلط به زبان ژاپنی بوده اند و یا کافی است سری به هتل های 5 ستاره دنیا بزنید تا کاربرد زبان ژاپنی در کنار سایر زبان ها دیده باشید.

در دانشگاه های ژاپن نیز(نسبت به ایران) زبان انگلیسی چندان کاربرد زیادی ندارد. کافی است تصور کنید مقالات روز دنیا به زبان ژاپنی در مجلاتشان چاپ می شود به طوریکه کشورهای دیگر نیاز به ترجمه آن پیدا می کنند یا بهترین مراجع، کتاب ها، نرم افزارها و تجهیزات همگی به زبان ژاپنی باشد. اساتید هم به دلیل قدمت زیاد دانشگاه های ژاپن، اکثرا فارغ التحصیل ژاپن بوده و بسیاری از اساتید به خصوص اساتید مسن تر، ممکن است توانایی بالایی در زبان انگلیسی نداشته باشند.

به عنوان کسی که در بهترین دانشگاه صنعتی ایران و ژاپن درس خوانده ام، می توانم اذعان کنم که توانایی زبان انگلیسی در بهترین دانشگاه صنعتی ایرانی بسیار بالاتر از بهترین دانشگاه صنعتی ژاپن است. زیرا علاوه بر مراجع و کتاب ها که ممکن است در دانشگاه ایرانی به زبان انگلیسی باشد، بسیاری از دانشجویان از سال اول هدف خود را در ارتقای سطح زبان و ادامه تحصیل در خارج از کشور می دانند، در حالیکه در بین دانشجویان ژاپنی بسیار دیده ام افرادی که در حال مطالعه زبانی غیر از زبان انگلیسی هستند.

برگرفته از

http://karofarhang.blogfa.com/post-59.aspx

No comments: