Tuesday, April 13, 2010

اجرايي نو از ترانه سرزمين من با صداي يك بانوي ژاپني

اجرايي نو از ترانه سرزمين من با صداي يك بانوي ژاپني
برگرفته از
parsoma.com

سرزمين زادگاه و آشيانه يي فراموش نشدني است كه بو، رنگ، نور، آيين و فرهنگ آن به مردمش شناسنامه و هويت داده و در آنها ريشه مي كند . سرزمين بانگ زيبايي است كه هر كه آن را بشنود، به روياهاي خود باز مي گردد

آري دوست گرامي،سرزمين مهر مادريست كه هر چقدر كه از آن دور باشي نيز هرگز از دل برون نمي‌رود

به تازه گي ترانه زيبايي از «دريا دادور» خواننده و هنرمند ارجمند ايراني به نام «سرزمين من» با لهجه شيرين پارسي دري

ولي نمي دانم كه چراپس از شنيدن اين ترانه بسيار زيبا، اندوهي ژرف مرا فرا گرفت .چيزي ناآشنايي در درون قلبم جا گرفته بود كه با سرزمين پراميد و پرتوان ما ايرانيان همخواني نداشت . با جستجوي كوتاهي فهميدم كه اين ترانه را «امير جان صبوري» ترانه سراي افغاني براي ميهن خود افغانستان سروده كه سالها در جنگ و رنج و فغان است
ملودي ، ريتم و نام زيباي ترانه «سرزمين من» مرا به اين انديشه برد كه با قلم ناتوان خود سروده آن را نوسازي كرده و آن را با شناسنامه سرزمين خود ايران كهن وپرافتخارهمساز كنم . پس از چندي انديشه، سروده نويي را درست كردم وآن را براي خواندن به دست همسر ژاپني خود دادم كه افزون بر علاقمندي به فرهنگ و هنر ايراني، با فن موسيقي نيز بيگانه نيست

سروده نوسازي شده ترانه «سرزمين من» چنين است

ماه و ستاره من نور سپيده من
در هركجا، هميشه اهورايي راه من
خاك تو زرتشت من روح تو تو بر پشت من

مهر بود كيش من سرود و آيين من

سرزمين من شاهنامه، كاوياني

سرزمين من پارس پيشه آريايي

سرزمين من سبز، سپيد، سرخابي

سرزمين من

سرزمين من بدنبال آزادي

سرزمين من دربند ناآگاهي

سرزمين من پر دلير و صلح خواهي

سرزمين من

سرزمين من ايراني آزاده

سرزمين من ترك، كرد، پارس زاده

سرزمين من بخند كه آينده شاده،بخند كه آينده شاده

سرزمين من

اميدوارم كه ترانه نوسازي شده «سرزمين من» بتواند براي لحظات كوتاهي هم كه شده دل شنونده را به ژرفاي دامن سرزمين مادريمان ايران برده و با روح و روان او يكي شود

No comments: